HTML

Magyar Szekuláris Egyesület

A Magyar Szekuláris Egyesület célja a tudományos és tényeken alapuló kritikus gondolkodásra való egyéni és közösségi igény erősítése, és ezáltal a társadalomban jelenlevő dogmatikus és ideológiai alapú diszkrimináció és igazságtalanság csökkentése, a társadalmi felelősségtudat és igazságosság elősegítése, az egyház és állam szétválasztása és a szekuláris értékek népszerűsítése.

MSZE a Facebook-on!

Friss topikok

Címkék

adózás (1) Alaptörvény (3) alkotmány (2) Államvezetés (1) Angela Merkel (1) Ateista sörözés (2) ateizmus (5) augusztus 20 (1) Ayaan Hirsi Ali (1) Balog Zoltán (1) blaszfémia (2) Budapest Pride (1) buddhizmus (1) Carl Sagan (1) cenzúra (1) Civil Rádió (2) coming out (1) Daniel Dennett (1) Deák Ferenc (1) demokrácia (4) diszkrimináció (1) egyház (5) egyházfinanszírozás (7) egyházkritika (1) egyházpolitika (1) egyháztörvény (2) emberi jogok (2) engesztelő kápolna (1) ENSZ (1) erkölcstan (4) Esztergom (1) Európa (2) facebook (1) Fekete György (1) felhívás (1) felsőoktatás (1) felszentelés (1) Ferenc pápa (1) filozófia (1) filozófiai kávéház (1) Franciaország (1) fundamentalizmus (1) GMO (1) görögkatolikus egyház (1) háború (1) hittan (4) Hívatlanul (2) Hoffmann Rózsa (2) homoszexualitás (3) humanizmus (2) IHEU (1) Ingersoll (1) interjú (3) iszlám (2) Izland (1) Jakab Attila (6) játék (1) karácsony (1) Károli Gáspár Református Egyetem (1) KDNP (3) Kennedy (1) Kerényi Imre (1) kereszténység (9) Kozmosz (1) Köztársaság (1) köztársaság (2) kritikus gondolkodás (4) laicitás (1) liberalizmus (1) Liberalizmus (1) LMBTQ (3) Magyar Katolikus Egyház (3) Magyar Művészeti Akadémia (1) Magyar Református Egyház (1) Magyar Szekuláris Egyesület (3) MAKÚSZ (1) Mindfullness (1) művészet (1) Natália nővér (1) Neil deGrasse Tyson (1) Nemzeti Hitvallás (1) Nemzeti Színház (1) Nemzetközi Olimpiai Bizottság (1) Normafa (1) Nyíltan Szekuláris Nap (1) nyílt levél (1) Obama (1) oktatás (9) október 23 (1) olimpia (1) Orbán Viktor (4) Oroszország (1) Pedofília (1) politika (3) Putyin (1) reformkor (1) Rétvári Bence (1) Sam Harris (2) Semjén Zsolt (2) Stephen Fry (1) Stephen Hawking (1) Steven Pinker (1) Sunday Assembly (1) Szekuláris Klub (1) szekularizáció (3) szekularizmus (33) színház (1) Szíria (1) Szocsi (1) szólásszabadság (3) tanévnyitó (1) történelem (3) tudomány (4) tudományos ismeretterjesztés (1) tüntetés (3) Vallás (1) vallási erőszak (1) vallásszabadság (1) Vatikán (1) Vatikáni szerződés (1) védőoltás (1) vegyes házasság (1) Vidnyánszky Attila (1) Címkefelhő

Írta: Michael Nugent

Két oka van annak, hogy miért kellene az állami iskoláknak világi alapon működniük. De először is fontos, hogy megértsük, hogy egy szekuláris iskola nem ugyanaz, mint egy ateista iskola.

Egy vallásos iskola azt tanítja, hogy létezik egy isten, egy ateista iskola azt tanítaná, hogy nem léteznek istenek, egy világi iskola pedig semleges a vallás kérdésében: nem tanítja, hogy istenek léteznek-e vagy sem. Ehelyett egy világi iskola semleges, objektív módon tanítja a gyerekeknek a különböző emberek különböző hiedelmeit az istenekről, és a szülőkre, valamint az egyházakra bízza, hogy az iskolai oktatási időn kívül sajátos vallási hiedelmeket tanítsanak.

Ennek egy szimbolikus példája egy új európai bírósági ügy, amelyben úgy határoztak, hogy az olasz iskolákban ne legyenek feszületek az osztálytermek falain. De a feszületek eltávolításával még nem válna az intézmény ateista iskolává: ehhez a feszületeket olyan jelekkel kellene helyettesíteni, melyek szerint nincs isten. Egy mindenféle vallási szimbólumoktól mentes tantermi fal egy világi iskolát jelképezne.

A világi iskolák hasznosak a társadalom számára

Miután ezt tisztáztuk, íme a két ok, hogy miért kellene az állami iskoláknak világi alapon működniük.

Először is, a társadalom számára előnyös, ha a különböző hátterű gyerekeket együtt oktatják. Észak-Írországban a közelmúlt eseményeiből tapasztaljuk, hogy a világi iskolák hogyan járultak hozzá, hogy a gyerekek a különböző vallási megosztottságok mellett is megértsék és tiszteljék egymást.

A világi iskolák közel hozzák egymáshoz a gyerekeket. Tudományos tényeken alapuló, szokásos tantárgyakat tanítanak nekik, mint a matematika, idegen nyelvek, történelem és kritikus gondolkodás. Tanulnak a különböző vallási hiedelmekről, és segítenek nekik, hogy megértsenek más hiteket, és tiszteljenek másokat.

Az iskolai oktatási időn kívül pedig a gyerekek szülei és az egyházak még többet taníthatnak nekik saját konkrét hiedelmeikről a valóság természetét és a személyes erkölcsöt illetően.

secular_schools.jpg

A világi iskolák tiszteletben tartják az emberei jogokat.

Másodszor, a gyakorlatban a világi iskola az egyetlen módja annak, hogy mindenki emberi jogait tiszteletben tartsuk, az oktatás tekintetében is.

A nemzetközi emberi jogi törvények szerint minden szülőnek joga van oly módon taníttatni a gyerekét, ami összhangban áll a vallási és világnézeti meggyőződésével.

Ez legalábbis azt jelenti, hogy az iskoláknak nem lenne szabad olyan vallásos meggyőződéseket a gyermekekbe nevelni, amelyek ellentétesek a szülők meggyőződésével.

Elméletileg ezt úgy lehetne megtenni, ha minden vallási nézetnek lennének iskolái, valamint az ateizmusnak is, és ezekből az iskolákból elegendő lenne szerte az országban, hogy a gyakorlatban minden gyermek a körülményeinek megfelelő intézménybe járhasson.

Ez a gyakorlatban kivitelezhetetlen. Egészen egyszerűen nincs elegendő pénz ahhoz, hogy ilyen sok iskolát tartsunk fenn, és még ha lenne is, az egy közigazgatási rémálom lenne.

Így marad a másik lehetőség: legyenek az iskoláink világiak, amelyek semlegesek a vallási meggyőződés tekintetében, ahogy fentebb kifejtettem. Ez az alternatíva minden gyermek számára egyformán tiszteletben tartja az emberi jogokat. Ez az, amit egy tisztességes és igazságos társadalom tenne.

A világi oktatás mellett

Egyesítsük a két okot, és az érv világossá válik. A világi iskolák hasznosak a társadalom számára, mert segítenek a gyerekeknek megérteni a különbségeket és tiszteletben tartani másokat. Valamint a világi iskolák jelentik az egyetlen módot, hogy a gyakorlatban is tiszteletben tartsuk minden szülő és gyermek emberi jogait.

Címkék: oktatás szekularizmus

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://szekularis.blog.hu/api/trackback/id/tr367554482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.06.19. 05:31:52

Ilyen már volt a Szovjetúnióban, s nem jött be.

for 2015.06.19. 13:00:28

Miről beszélsz, birca? Mindenhol minden normális iskola ilyen, nem csak "volt" és a "Szovjetúnióban". Szerencsére Európában még a legtöbb helyen van vallásmentes oktatás.

zoldborso 2015.06.21. 16:25:49

maxval bircaman felelős szerkesztő: az nem egészen ilyen volt, mert ott másképp NEM volt ideológiasemleges az ún. szekuláris oktatás, és ráadásul még ateista is volt -- miközben jelen szerző hangsúlyozza, hogy a semleges iskola NEM ateista iskola. -- Mindazonáltal hajlok rá, hogy osszam a kételyeidet (legalábbis megfelelő megfogalmazásban).

zriff 2015.06.27. 13:22:35

Az a baj hogy a világi iskola is káros lehet ha a mai jogvédős multikultis polkorrekt gender férfigyűlölő feminista elmebajt tartja követendőnek.