Írta: Michael Nugent
Két oka van annak, hogy miért kellene az állami iskoláknak világi alapon működniük. De először is fontos, hogy megértsük, hogy egy szekuláris iskola nem ugyanaz, mint egy ateista iskola.
Egy vallásos iskola azt tanítja, hogy létezik egy isten, egy ateista iskola azt tanítaná, hogy nem léteznek istenek, egy világi iskola pedig semleges a vallás kérdésében: nem tanítja, hogy istenek léteznek-e vagy sem. Ehelyett egy világi iskola semleges, objektív módon tanítja a gyerekeknek a különböző emberek különböző hiedelmeit az istenekről, és a szülőkre, valamint az egyházakra bízza, hogy az iskolai oktatási időn kívül sajátos vallási hiedelmeket tanítsanak.
Ennek egy szimbolikus példája egy új európai bírósági ügy, amelyben úgy határoztak, hogy az olasz iskolákban ne legyenek feszületek az osztálytermek falain. De a feszületek eltávolításával még nem válna az intézmény ateista iskolává: ehhez a feszületeket olyan jelekkel kellene helyettesíteni, melyek szerint nincs isten. Egy mindenféle vallási szimbólumoktól mentes tantermi fal egy világi iskolát jelképezne.
A világi iskolák hasznosak a társadalom számára
Miután ezt tisztáztuk, íme a két ok, hogy miért kellene az állami iskoláknak világi alapon működniük.
Először is, a társadalom számára előnyös, ha a különböző hátterű gyerekeket együtt oktatják. Észak-Írországban a közelmúlt eseményeiből tapasztaljuk, hogy a világi iskolák hogyan járultak hozzá, hogy a gyerekek a különböző vallási megosztottságok mellett is megértsék és tiszteljék egymást.
A világi iskolák közel hozzák egymáshoz a gyerekeket. Tudományos tényeken alapuló, szokásos tantárgyakat tanítanak nekik, mint a matematika, idegen nyelvek, történelem és kritikus gondolkodás. Tanulnak a különböző vallási hiedelmekről, és segítenek nekik, hogy megértsenek más hiteket, és tiszteljenek másokat.
Az iskolai oktatási időn kívül pedig a gyerekek szülei és az egyházak még többet taníthatnak nekik saját konkrét hiedelmeikről a valóság természetét és a személyes erkölcsöt illetően.
A világi iskolák tiszteletben tartják az emberei jogokat.
Másodszor, a gyakorlatban a világi iskola az egyetlen módja annak, hogy mindenki emberi jogait tiszteletben tartsuk, az oktatás tekintetében is.
A nemzetközi emberi jogi törvények szerint minden szülőnek joga van oly módon taníttatni a gyerekét, ami összhangban áll a vallási és világnézeti meggyőződésével.
Ez legalábbis azt jelenti, hogy az iskoláknak nem lenne szabad olyan vallásos meggyőződéseket a gyermekekbe nevelni, amelyek ellentétesek a szülők meggyőződésével.
Elméletileg ezt úgy lehetne megtenni, ha minden vallási nézetnek lennének iskolái, valamint az ateizmusnak is, és ezekből az iskolákból elegendő lenne szerte az országban, hogy a gyakorlatban minden gyermek a körülményeinek megfelelő intézménybe járhasson.
Ez a gyakorlatban kivitelezhetetlen. Egészen egyszerűen nincs elegendő pénz ahhoz, hogy ilyen sok iskolát tartsunk fenn, és még ha lenne is, az egy közigazgatási rémálom lenne.
Így marad a másik lehetőség: legyenek az iskoláink világiak, amelyek semlegesek a vallási meggyőződés tekintetében, ahogy fentebb kifejtettem. Ez az alternatíva minden gyermek számára egyformán tiszteletben tartja az emberi jogokat. Ez az, amit egy tisztességes és igazságos társadalom tenne.
A világi oktatás mellett
Egyesítsük a két okot, és az érv világossá válik. A világi iskolák hasznosak a társadalom számára, mert segítenek a gyerekeknek megérteni a különbségeket és tiszteletben tartani másokat. Valamint a világi iskolák jelentik az egyetlen módot, hogy a gyakorlatban is tiszteletben tartsuk minden szülő és gyermek emberi jogait.